Vajon ki nem bosszankodott még soha úthibák miatt? De hányunknak jut eszébe, hogy a kátyúk nem csak autónkban tesznek kárt, hanem az idő múlásával a probléma szó szerint önmagát mélyíti el?

Függetlenül a tervezési élettartamtól és az eredeti szerkezettípustól, végeredményben minden pályaszerkezetnek megfelelő fenntartásra van szüksége, hiszen a rá ható igénybevétel és a környezeti hatások eredményeképpen különböző jellegű hibák keletkeznek. A fő burkolathibák közé sorolhatjuk az alakváltoztatásokat, a repedéseket, a bomlásokat, a felületi és egyéb hibákat.

Érdemes tisztában lenni azzal, hogy károsodásuk esetén az utak javítási igénye is nagymértékben növekszik, és a fenntartás és felújítás késlekedése következtében a rendbetételhez szükséges költségek minden elszalasztott nappal tovább emelkednek. A burkolat pedig a romlási folyamat egy kritikus pontján túl olyan állapotba kerül, amikor már a javítás nem, csak a teljes felújítás segít.

Az úthibák kijavítása több módon is történhet. Néhány példa:

Tartós kátyúzás
Az aszfaltburkolaton keletkező leggyakoribb hiba a kátyúsodás. Szabályos kátyúzás esetében a kátyú körül az aszfaltot vágjuk és bontjuk, majd tisztítás után a kátyú helyét bitumenemulzióval felületkezeljük. Ezt követően AC11-es aszfalttal melegen hengereljük, tömörítjük és lezárjuk.
Ideiglenes kátyúzás
Az aszfaltburkolaton keletkező leggyakoribb hiba a kátyúsodás. Szabályos kátyúzás esetében a kátyú körül az aszfaltot vágjuk és bontjuk, majd tisztítás után a kátyú helyét bitumenemulzióval felületkezeljük. Ezt követően AC11-es aszfalttal melegen hengereljük, tömörítjük és lezárjuk.
Téli kátyúzás
Ha balesetveszély miatt egy kátyú téli javítására van szükség, akkor a kátyúzás hidegaszfalttal történik, mivel ilyenkor a keverőtelepek nem üzemelnek.
Flekkezés
Nyitott felületeket okozhat például a hibás tömörítési technológia vagy a rossz keverék-összetétel, mely esetben modern kötőanyag és zúzalékszóró segítségével felületi bevonatot képezünk.
Felületi bevonat építése
A nagy területen keletkező nyitott felületeket felületi bevonat építésével korrigáljuk.
Hézagjavítási technológia
A repedések megtisztítása és kiönthető méretre bővítése gyémánttárcsás marógéppel történik.

Döntés előtt érdemes mérlegelni a költségek mellett azt is, hogy milyen jellegű károsodásról van szó és minőségű javítást szeretnénk. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejtenünk, hogy az eredmény egyik esetben sem új, hanem egy javított út lesz.

Szakembereink minden esetben tanácsadással segítik a döntést.